Vaikka hakukonenäkyvyyden periaatteet ovat samat sivustosta huolimatta, ei optimointia voi tehdä kunnolla ilman tapauskohtaista hakukonenäkyvyyden suunnitelmaa eli SEO-strategiaa. Hakukoneoptimointistrategia luo suunnan ja puitteet toimenpiteille, joilla sivuston näkyvyyttä ja liiketoiminnallista tulosta voidaan kasvattaa.
SEO-strategian luominen on välttämätöntä onnistuneelle optimoinnille. Sivuston lähtökohtien analysointi ja tavoitteiden määrittäminen mahdollistavat lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteiden suunnittelun, jotta näkyvyyttä voidaan parantaa mahdollisimman kustannustehokkaasti sivuston toiminnalle tärkeimmillä tai otollisilla avainsanoilla. Tehokkuutta seurataan luonnollisesti analytiikalla, jossa painotetaan sivustolle tärkeitä mittareita, liikenteen määrästä yhteydenottoihin.
Strategiaan kuuluu olennaisesti myös hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin roolin määrittäminen sivuston/yrityksen verkkonäkyvyyden kannalta. Kaikissa toimenpiteissä otetaan myös huomioon sivuston brändi ja toimintamallit, jotta viestintä on aitoa ja palveluita vastaavaa. Tämä vaikuttaa myös mm. siihen, mistä luonnollisia, ulkoisia linkkejä lähdetään hankkimaan.