Avainsanatutkimus (hakusana-analyysi) on perustava osa niin optimointia kuin hakusanamainontaa. Sen avulla kartoitetaan näkyvyyden ja tavoitteiden kannalta tärkeimmät ja haetuimmat hakusanat.
Avainsanatutkimuksen tarkoitus on löytää ne hakutermit, jolla ihmiset etsivät tietoa, palveluita tai tuotteita. Avainsanatutkimus on aina ensimmäisiä toimenpiteitä osana oikeaoppista hakukoneoptimointia tai hakusanamainontaa. Avainsanatutkimusta voi tehdä monella eri tavalla ja eri välineillä, mutta pääpiirteet pysyvät samana; kyseessä on käytännössä hakusana-analyysi, jossa kartoitetaan yrityksen toiminnalle tärkeimpiä avainsanoja ja näitä hakuja koskevaa kilpailua. Tämän jälkeen on mahdollista nähdä, mihin hakuihin kannattaa keskittyä optimoinnissa tai mainoskampanjassa. Tärkein hakutermi ei välttämättä ole haetuin, vaan se, mistä saa eniten liidejä tai joka vastaa yrityksen palvelua/tuotetta parhaiten. Toisaalta, vaikka yritys haluaisikin näkyä jollain tietyllä haulla, avainsana-analyysi auttaa tähän hakuun liittyvien avainsanojen määrittelyssä. Tämä on hyödyllistä niin optimoinnissa kuin hakukonemainonnassa.