Google Ads -hakusanamainonta on tehokas tapa saada kävijöitä sivuillesi
Hakukonemarkkinointi voidaan jakaa hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Siinä missä optimointi tähtää luonnolliseen eli maksuttomaan näkyvyyteen hakukoneissa, hakusanamainonta (SEM) on klikkaushintoihin perustuvaa, maksullista mainosnäkyvyyttä ennalta määrätyissä mainosspoteissa.
Googlen mainosalusta on nimeltään Google Ads (entinen AdWords). Yksinkertaisesti selitettynä Adsiin rakennetaan mainoskampanja, jonka sisällä olevat mainokset kohdistetaan näkymään halutuilla avainsanoilla, alueilla, kielillä ja tiettyinä aikoina. Kampanjan tekijä määrittää itse päiväbudjetin ja avainsanakohtaiset hintatarjoukset (bid), eli sen summan, jonka on valmis maksamaan haun tehneen klikistä.
Google laskee kullekin mainokselle avainsanakohtaiset laatupisteet (quality score), jotka yhdessä hintatarjouksen kanssa määrittävät mainoksen sijainnin hakutuloksissa (Ad Rank). Korkeammat sijat tuovat enemmän näkyvyyttä, mutta tyypillisesti maksavat myös enemmän kuin alemmat sijat. Mainokset näkyvät hakutulossivuilla kunnes kampanjan päiväbudjetti on kulutettu, ellei esitysaikatauluja ole erikseen säädetty. Laatupisteet tarkoittavat sitä, että hakujen mainosspoteista voi kilpailla pienemmälläkin budjetilla; hyvä mainos voi saada klikkejä jopa neljännesosalla kilpailijan mainoksen hintatarjouksesta.
Hakusanamainonta on perinteiseen mainontaan verrattuna todella kohdennettua ja edullista. Mainosta eivät näe vain satunnaiset ihmiset, kuten vaikka TV-mainoksen kohdalla, vaan juuri tiettyjä hakuja tehneet henkilöt. Pelkästä näkyvyydestäkään ei joudu maksamaan, vaan vain siitä, kun joku klikkaa mainosta.
Ads-mainonta on myös joustava markkinointitapa; siihen voi sijoittaa vähän tai paljon tarpeiden mukaan. Kampanjan voi keskeyttää ja sen asetuksia muuttaa milloin vain. Jos esim. kesäsesonki on liiketoiminnalle tärkeämpi kuin muut ajat, niin silloin voi lisätä budjettia.