Google Ads -hakusanamainonta on tehokas tapa saada kävijöitä sivuillesi

Hakukonemarkkinointi voidaan jakaa hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Siinä missä optimointi tähtää luonnolliseen eli maksuttomaan näkyvyyteen hakukoneissa, hakusanamainonta (SEM) on klikkaushintoihin perustuvaa, maksullista mainosnäkyvyyttä ennalta määrätyissä mainosspoteissa.

Googlen mainosalusta on nimeltään Google Ads (entinen AdWords). Yksinkertaisesti selitettynä Adsiin rakennetaan mainoskampanja, jonka sisällä olevat mainokset kohdistetaan näkymään halutuilla avainsanoilla, alueilla, kielillä ja tiettyinä aikoina. Kampanjan tekijä määrittää itse päiväbudjetin ja avainsanakohtaiset hintatarjoukset (bid), eli sen summan, jonka on valmis maksamaan haun tehneen klikistä.

Google laskee kullekin mainokselle avainsanakohtaiset laatupisteet (quality score), jotka yhdessä hintatarjouksen kanssa määrittävät mainoksen sijainnin hakutuloksissa (Ad Rank). Korkeammat sijat tuovat enemmän näkyvyyttä, mutta tyypillisesti maksavat myös enemmän kuin alemmat sijat. Mainokset näkyvät hakutulossivuilla kunnes kampanjan päiväbudjetti on kulutettu, ellei esitysaikatauluja ole erikseen säädetty. Laatupisteet tarkoittavat sitä, että hakujen mainosspoteista voi kilpailla pienemmälläkin budjetilla; hyvä mainos voi saada klikkejä jopa neljännesosalla kilpailijan mainoksen hintatarjouksesta.

Hakusanamainonta on perinteiseen mainontaan verrattuna todella kohdennettua ja edullista. Mainosta eivät näe vain satunnaiset ihmiset, kuten vaikka TV-mainoksen kohdalla, vaan juuri tiettyjä hakuja tehneet henkilöt. Pelkästä näkyvyydestäkään ei joudu maksamaan, vaan vain siitä, kun joku klikkaa mainosta.

Ads-mainonta on myös joustava markkinointitapa; siihen voi sijoittaa vähän tai paljon tarpeiden mukaan. Kampanjan voi keskeyttää ja sen asetuksia muuttaa milloin vain. Jos esim. kesäsesonki on liiketoiminnalle tärkeämpi kuin muut ajat, niin silloin voi lisätä budjettia.

Miksi Ads kannattaa?

  • Jopa 90 % ihmisistä aloittaa tuotteen tai palvelun hankinnan hakukoneista.
  • Mainoskampanjan budjetti on helposti ja nopeasti muokattavissa.
  • Tutkitusti kustannustehokasta budjetista riippumatta.
  • Vain klikit maksavat, ei näkyvyys (tosin ylläpitäjät veloittavat oman palkkionsa).
  • Mainokset voi kohdistaa tiettyyn sijaintiin, kieleen tai ajankohtaan.
  • Mainonnan tehokkuudesta ja tuloksista saa tarkkaa, lähes välitöntä dataa.
Google Ads logo (entinen adwords))

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja kysy lisää Ads-mainonnasta.

Miksi Google mainonta on niin tehokasta?

Google Adsissa budjetti kuluu kun mainoksesi hakutuloksissa nähnyt ihminen klikkaa sitä ja siirtyy sivustollesi. Et siis maksa vain pelkästä näkyvyydestä, vaan oikeista kävijöistä. Jos mainoskampanjan avainsanat on suunniteltu oikein, tämä henkilö etsinee juuri sinun tarjoamiasi palveluita. Tämä tarkoittaa sitä, että et häiritse ihmisiä mainoksillasi — päinvastoin, tuomalla esiin palvelusi vastaat heidän tarpeeseen.

Tämä on se seikka, joka erottaa Ads-hakukonemainonnan perinteisestä mainonnasta. Nykyään TV-mainostauoilla ihmiset vain siirtyvät toiselle kanavalle, toiseen huoneeseen tai katsovat kännykkäänsä. Mainokset nähdään häiriötekijänä. Google mainos näkyy taas vain silloin, kun joku etsii konkreettista palvelua tai tuotetta verkosta. Uusimpien tutkimusten mukaan jopa 90 % kuluttajista aloittavat palveluntarjoajan etsimisen hakukoneista (alasta riippuen).

Tehokkuutta seuraamalla saa parempia tuloksia

Google Ads tallentaa kaiken oleellisen datan tapahtumista ja mainosten tehokkuudesta kampanjan ollessa käynnissä. Klikkien tai näyttökertojen määrää, kustannuksia, mainosten sijoituksia, avainsanojen tehokkuutta ja muita tietoja voi seurata käytännössä reaaliajassa. On myös mahdollista seurata sitä, miten mainosta klikkaavat käyttäytyvät sivustolla, esimerkiksi tarjouspyyntö- tai ostonappulaa painavien käyttäjien määrää. Tämä on ns. konversioseurantaa. Konversioseurannan avulla voi näin tietää tarkkaan, paljon joutui maksamaan yhdestä yhteydenotosta tai ostotapahtumasta.

Saatua dataa voi hyödyntää kampanjan optimoinnissa. Hintatarjouksia voi muokata, turhia avainsanoja voi poistaa tai mainokset voi säätää näkymään vain tiettyinä kellonaikoina ja viikonpäivinä. Kampanjaan voi myös lisätä negatiivisia avainsanoja, jotka estävät mainoksen näkymisen tietyissä konteksteissa: esim. negatiivinen avainsana ”naisten” estää miesten vaatteita myyvän liikkeen mainoksen näkymisen hauilla ”naisten vaatteet” tai ”naisten kengät”.

Google mainontaa voi lähestyä eri näkökulmista. Klikeistä voi maksaa hieman enemmän ja varmistaa näkyvyys kilpailijoiden mainosten yläpuolella, tai pyrkiä vain saamaan mahdollisimman paljon klikkejä budjetin puitteissa. Parhaat tulokset saa käyttämällä vaivaa kampanjan ja mainosten suunnittelussa sekä hyödyntämällä kaikkia Adsin sisältämiä ominaisuuksia.

Tarkemmin mainoksista ja klikkausten hinnoista

Kunkin avainsanan kohdalle asetettu hintatarjous vaikuttaa siihen, kuinka korkealla Google mainos näkyy kyseisellä haulla. Mainoksen lopullinen sijainti riippuu hintatarjouksen lisäksi mainoksen osuvuudesta ja kohdesivun sisällöstä. Jos mainos vastaa hyvin hakua ja sivustosi vastaa sisällöltään sekä mainosta että hakua, saa mainos laatupisteitä ja sen Ad Rank nousee.

Tämän voi yksinkertaistaa kertolaskuna; jos mainos A:n hintatarjous on 1,5 euroa ja laatupisteet 9/10, sen Ad Rank on 13.5. Jos mainos B:n hintatarjous on 3 euroa ja laatupisteet 4/10, on sen Ad Rank 12. Parempi mainos pääsee siis korkeammalle sijalle puolet pienemällä hintatarjouksella.

Ajan mittaan mainokset keräävät ”mainetta”. Alhaisen klikkausprosentin mainos voi joutua maksamaan hieman enemmän klikeistä, kun taas korkean klikkausprosentin mainos alkaa saamaan klikkejä entistä edullisemmin, koska Google näkee mainoksella olevan aitoa arvoa käyttäjille. Ero toimivan ja oikeasti hyvän Ads-kampanjan välillä onkin usein se, kuinka edullisesti klikkejä saa.

Klikkien suositushinnat ovat hyvin hakukohtaisia. Suurimmaksi osaksi Suomessa ne ovat joitain kymmeniä senttejä, mutta tietyissä avainsanoissa klikki voi kustantaa paljon enemmän. Esimerkiksi ”CRM” avainsanan arvioitu klikkihinta on 10 euron luokkaa. Kuten jo todettu, todellisuudessa korkeat laatupisteet saanut mainos saa klikin kuitenkin huomattavasti edullisemmin.

Miten teemme Ads-mainontaa

SEO Helsinki rakentaa Google Ads-kampanjansa aina kattavan avainsanatutkimuksen ja markkina-analyysin varaan. Teemme ytimekkäitä mutta persoonallisia mainoksia, jotka erotuvat edukseen joukosta. Emme ikinä maksa ns. täyttä hintaa klikeistä, vaan pyrimme mainosten laatupisteiden kautta saamaan mahdollisimman erottuvaa mutta silti asianmukaista, edullista näkyvyyttä. Hakusanamainontamme tarkoitus on aina tuoda voittoja asiakkaalle, ei nostaa kuluja.

Vastaamme kokonaisvaltaisesti kampanjan luomisesta, asiakkaan toiveiden mukaan. Ylläpidämme kampanjaa, pyrkien tehostamaan sitä jatkuvasti. Lisäksi raportoimme tasaisin väliajoin mainonnan tehokkuudesta. Asiakas voi ottaa näihin prosesseihin osaa niin paljon kuin vähän haluaa. Yksinkertaisimmillaan voimme tuoda kotisivuillesi lisää palveluistasi kiinnostuneita ihmisiä joka ikinen päivä ilman, että sinun tarvitsee tehdä oikeastaan mitään.