Hakukoneoptimointi lisää näkyvyyttä siellä, missä ihmiset etsivät palveluita ja tuotteita. Tämä tarkoittaa suurempia kävijämääriä ja parempia markkinoinnin tuloksia.
Hakukoneoptimointi (search engine optimization) on sivuston löydettävyyden parantamista hakukoneiden luonnollisissa (maksuttomissa) hakutuloksissa. Käytännössä hakukonenäkyvyys tarkoittaa Google-näkyvyyttä, koska Google on globaalisti ylivoimaisesti suosituin hakukone. Näin myös hakukoneoptimointia voi kutsua nimellä Google optimointi.
Nykyään jopa 90 % kuluttajista aloittavat tuotteiden ja palveluiden etsimisen hakukoneista. Jos yrityksesi kotisivu löytyy Googlesta korkealla sijalla oleellisella haulla, niin asiakkaat suorastaan tulevat luoksesi, ilman hakusanamainonnan sisältämiä klikkikustannuksia. Mikään muu alusta tai media ei tarjoa samanlaisia mahdollisuuksia. Koska sivuilta voi ohjata käyttäjiä esim. some-kanaville, käytännössä SEO tehostaa myös muuta markkinointia.