Googlen uudet markkinointipalvelut julki
Googlen mainostyökalujen uudistukset ovat tulossa; uudelleenbrändäyksen keskiössä koneoppiminen, automaatio ja käyttäjäkokemuksien parantaminen.
Hakukonejätti Google ilmoitti jo jokin aikaa sitten, että heidän mainostajille suunnattuja tuotteita koskeva uudistus tulee voimaan 24. heinäkuuta. Useat Googlen tarjoamat markkinointipalvelut yhdistyvät kolmen nimen alle ja nämä saavat kokonaan uusia ominaisuuksia, jotka mahdollistavat entistä tehokkaampien kampanjoiden luomisen. Google kertoi näistä muutoksista tarkemmin 10.7. pidetyssä Keynote-tapahtumassa.
Muutoksen yhteydessä sekä DoubleClickin palvelut että AdWords poistuvat käytöstä, ainakin nimien osalta. Googlen mainontatyökalujen uudet peruspilarit tulevat olemaan Google Ad Manager, Google Marketing Platform ja Google Ads. Näissä kaikissa tullaan hyödyntämään koneoppimista ja prosessien automaatiota. Keskittämällä palveluita ja ominaisuuksia Google uskoo voivansa tarjota entistä vahvempia työkaluja niin pienien kuin suurien yritysten markkinoinnille.
Nämä uudet brändit heijastavat niitä tapoja, joilla autamme mainostajia tavoittamaan kuluttajat ja tekemään liiketoiminalleen sopivien tuotteiden valitsemisen helpommaksi markkinoijille.
– Sridhar Ramasway, Google
Google Ads – Uudistettu AdWords
AdWordsin palvelut siirtyvät Google Ads-nimen alle. Uudella brändillä halutaan selventää sitä, että kyse ei ole vain hakusanamainontapalvelusta, vaan markkinointi toimii myös Gmailissa, Google Mapsissa, YouTubessa ja muissa verkoissa. Nimimuutoksen myötä myös palvelun käyttöliittymä vaihtuu kaikkien tilien kohdalla.
Hakusanamainonta Googlessa ei oleellisesti muutu ja jo perustetut AdWords-kampanjat jatkavat ilman keskeytyksiä uudella alustalla. Ads tulee kyllä sisältämään joitain uusia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia, jotka tulevat käyttäjien testattavaksi lähikuukausina. Esimerkiksi uusi, koneoppimiseen perustuva ”Älykäs” kampanjamalli (Smart campaign) voi hyvinkin olla tuleva suosikki markkinoijien keskuudessa.
Yksi Google Adsin uusia ominaisuuksia ovat Responsiiviset hakumainokset. Tällaisessa kampanjassa ei luoda yksittäisiä mainoksia; sen sijaan Adsiin syötetään max. 15 otsikkoa ja 4 palvelukuvausta. Google Ads yhdistelee näitä mainoksiksi ja testaa, mitkä yhdistelmät toimivat parhaiten. Tällä tavalla voi välttää manuaalista A/B testausta ja mainostaja voi nähdä selvemmin, miten teksti ja niiden sijoittelu vaikuttavat mainosten tehokkuuteen. joiden avulla voi tavoittaa halutun kohdeyleisön vielä tehokkaammin kuin nykyisissä AdWords kampanjoissa.
Google Ad Manager & Marketing Platform
Google Ad Manager tulee yhdistämään DoubleClick for Publishers ja DoubleClick Ad Exchange -palvelut. Tarkoitus on tehdä Ad Managerista ohjelmallisen ostamisen täyden palvelun väline, jonka avulla mainosten hallinta on helpompaa ja kohdeyleisöt helpompi tavoittaa.
Google Analytics 360 ja DoubleClick -työkalut yhdistyvät Google Marketing Platform -nimen alle. Palveluun tulee myös kuulumaan Search Ads 360, Display & Video 360, Google Data Studio, Optimize 360, Surveys 360 sekä Tag Manager 360. Ajatuksena on tehdä median (vaikka kotisivun) suunnittelusta, optimoinnista ja ideoiden testaamista sekä tulosten seuraamisesta tehokkaampaa.
Vaikuttaako tämä minun mainontaani?
Ei välttämättä. Kuten jo todettu, olemassa olevat AdWords-tilit (tulevat Ads-tilit) pysyvät ennallaan käyttöliittymän muutosta lukuun ottamatta. Uusia kampanjatyyppejä ja tavoitteita voi tietenkin ottaa käyttöön halunsa mukaan.
Muutokset voivat näkyä enemmän toisten palveluiden kohdalla. My Business-sivua voi hyödyntää entistä paremmin ja useita verkostoja (hakukone, YouTube, paikallishaut, Display-verkosto jne.) kattavia mainoskampanjoita voi luoda ja hallinnoida entistä helpommin.
Jos sinulla on kysyttävää Google Ads -palvelusta tai uudistusten tuomista muutoksista, ota meihin yhteyttä. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi.