Millaista on SEO vuonna 2019?
Hakukoneoptimoinnin ja hakukonemarkkinoinnin saralla yleensä tapahtui paljon päättyvän vuoden aikana. Vuosi 2018 oli merkittävän muutoksen aikaa Googlelle, mikä näkyi suurina algoritmi- ja indeksointipäivityksinä sekä useiden Googlen tuotteiden uudistuksina. Esimerkiksi Google My Business on nykyään entistä laajempi.
Muutokset antavat osviittaa siitä mihin tulevaisuudessa kannattaa keskittyä, jos haluaa saada lisää tuloksia verkossa. Tässä artikkelissa kertaamme lyhyesti hakukonenäkyvyyden näkökulmasta mitä vuonna 2018 tapahtui ja mitä voi odottaa vuodelta 2019. Ajantasaista tietoa hyödyntämällä verkkosivuille on mahdollista saada enemmän konvertoivaa liikennettä.
Yhteenveto vuoden 2018 muutoksista
Googlen hakutulosten algoritmipäivitykset
Google julkaisi useamman merkittävän algoritmipäivityksen vuoden aikana, jotka vaikuttavat hakutulosten muotoutumiseen eri hauilla. Sekä maalis- että huhtikuussa nähtiin algoritmien ydinpäivityksiä, jotka Googlen mukaan auttoivat aiemmin ”laiminlyötyjä” sivuja näkymään paremmin. Alkuvuonna julkistettu ja kesäkuussa julkaistu Nopeuspäivitys taas karsi hitaiden sivujen näkyvyyttä hakutuloksissa. Lisäksi elokuussa nähtiin ns. Medic Update, joka tutkimusten mukaan vaikutti varsinkin sivuihin, joissa joko käsiteltiin terveyteen, hyvinvointiin ja elämänlaatuun liittyviä aiheita tai joissa käsitellään/pyydetään maksutietoja. Näistä voi päätellä, että Google pyrkii edelleen näyttämään käyttäjilleen asianmukaista, luotettavaa ja turvallista sisältöä.
Mobiili-indeksointi
Jo vuonna 2016 aloitettu mobiili-indeksointikokeilu eteni yhä pidemmälle tänä vuonna ja hyvästä syystä. Mobiilihaut kattavat nykyään yli 50 % kaikista Googlessa tehdyistä hauista. Nyt yhä useammat sivut siirtyvät mobiili-indeksoinnin piiriin, eli Google käsittelee näitä ensisijaisesti mobiilisivuina. Tämä voi vaikuttaa sivun sijoitukseen optimoinnin tasosta riippuen. Lue lisää mobiili-indeksoinnista artikkelistamme.
Muut muutokset
Google pyrki lukuisilla pienillä ja laajemmilla päivityksillä parantamaan hakukoneen näyttämiä tuloksia tietyntyyppisten hakujen kohdalla. Google tunnistaa nyt sisällön perustella entistä paremmin mm. reseptit, työpaikkailmoitukset, UKK-kohdat, listat ja luettelot sekä striimit. Tätä voi hyödyntää omissa sivustoissa; Google pyrkii näyttämään hakuja tekeville sisältöä, joka vastaa heidän tiedontarpeeseensa kompaktissa ja helposti sisäistettävässä muodossa.
Myös Googlen käyttöliittymä muuttui: hakukoneen hakukenttä on hieman erinäköinen, mainokset on selkeämmin eroteltu luonnollisista hakutuloksista ja mobiilinäkymään lisättiin Lisää hakutuloksia -nappi. Google teki myös erinäisiä kokeiluja title- ja meta-tagien pituuksien suhteen ja yritysten My Business -kortit saivat lisäominaisuuksia analytiikasta päivitystyökaluihin ja nyt niiden omistajat voivatkin entistä helpommin hallita tietojaan mobiililaitteilla.
SEO muistilista 2019
Keskiössä käyttäjien huomioiminen ja sisältö
Google haluaa näyttää hakijoille sivuja, jotka vastaavat heidän tarpeeseensa, tarjoavat laadukasta sisältöä ja ovat helppokäyttöisiä kaikilla laitteilla. Tämä periaate tuskin muuttuu ensi vuonna. Kiinnitä huomioita varsinkin näihin seikkoihin:
- Mobiiliystävällisyys: Sivujen tulee olla responsiiviset, eli käytettävän laitteen näyttöön mukautuvat. Sivujen siirtyessä mobiili-indeksoinnin piiriin, tulee tästä entistäkin tärkeämpää. Huonosti mobiilille optimoitu sivusto tulee putoamaan hakutuloksissa, varsinkin mobiililaitteilla suosituilla hauilla. Suosi sivuilla siis designia, joka toimii kaikenlaisilla laitteilla.
- Sivuston nopeus: Hidas sivusto ei näy hakutuloksissa. Sivua rakentaessa kannattaa panostaa luotettavaan palvelimeen sekä huomioida sivun eri elementtien latautumiseen vaadittu aika. Ihanteellisesti verkkosivu latautuu kokonaisuudessaan alle parissa sekunnissa. Hankkiudu eroon turhista visuaalisista elementeistä, pakkaa kuvat pienemmiksi ja hyödynnä selaimen välimuistia sivuilla, jonne toivot ihmisten palaavan. Nykyään sivuston nopeutta on helppo säätää julkaisujärjestelmien lisäosilla. Nopeutta voi testata esim. Googlen omalla testillä.
- Oleellisen tiedon saatavuus: Anna sivulla käyvälle heti asianmukaista, laadukasta sisältöä, äläkä pistä tätä etsimään tietoa sivuiltasi. Googlen idea on tarjota tietoa hakijalle mahdollisimman nopeasti – kaikki tärkeä info tulee siis löytyä heti tuloksissa näkyvällä sivulla, eikä 5 klikkauksen päässä sivuston syövereissä.
- Helppo navigointi: Järjestä sivustosi sivut aiheen ja tärkeyden mukaan loogisesti hierarkiaan ja lisää kaikki tärkeimmät sivut päänavigaatioon. Tämä helpottaa niin asiakkaan kulkua kuin Googlen kykyä lukea sivustoa. Suosi myös otsikoissa ja navigaatiossa sanoja, jota ihmiset hakevat (näkyvyyden parantamiseksi.)
- Avainsanojen valinta: Tee avainsanatutkimusta ja päätä, mitkä sivut tulevat näkymään millä hauilla. Varmista, että sivujen sisältö vastaa valittuja avainsanoja. Hyvin valitut hakusanat auttavat tuomaan sisältösi näkyville suosituilla hauilla, joita palvelujasi etsivät ihmiset tekevät.
- Otsikkojen suunnittelu: Kirjoita sisältöäsi varten houkuttelevia, avainsanoja vastaavia otsikoita. Otsikot ovat Googlelle sisällössä tärkeimpiä tekijöitä näkyvyyden kannalta. Ne auttavat sinua jäsentelemään informaatiota järkevästi. Lisäksi hyvällä otsikolla voi vaikuttaa myös paljon lukijan kiinnostukseen ja tekemiin toimenpiteisiin.
- Meta-tietojen ylläpito: Metatietojen merkittävyys ei ole muuttunut. Sivun title on edelleen yksi tärkeimpiä suoraan sijoituksiin vaikuttavista tekijöistä. Meta taas on oleellinen CTRn kannalta. Kiinnitä siis metatietoihin erityistä huomioita sivuilla, jonne haluat liikennettä.
- Asiakkaiden palvelu vaiheittain: Anna sivuillasi käyville aina sitä tietoa tai palvelua, mitä he etsivät. Lisäksi pidä huolta siitä, että käyttäjällä on aina jokin seuraava askel, jonka ottaa. Oli kyse sitten liidien generoimisesta, jakojen ja tykkäysten hankinnasta tai luettujen sivujen lisäämisestä, kannusta sivuston käyttäjää tekemään haluamaasi. Tätä varten voi luoda kiinnostavaa sisältöä, aihekohtaisia laskeutumissivuja ja paljon muuta.
- Brändi ja uniikkius: Datalähtöinen toiminta markkinoinnissa toimii, mutta parhaat tulokset syntyvät tarinan ja brändin kautta. Kerro palveluistasi persoonallisesti, mutta kuitenkin asianmukaisesti ja asiallisesti. Kun sivuston sisällössä on hieman persoonallisuutta, voi asiakas samaistua yritykseen paremmin ja näin yhteys näiden välille syntyy helpommin. Persoonallisempi lähestymistapa mahdollistaa myös mielikuvituksen ja näin erilaisten mahdollisuuksien käytön niin sisällön suunnittelussa kuin avainsanojen hyödyntämisessä.
- Hyödynnä multimedia: Erilaisten audiovisuaalisten elementtien merkitys kasvaa myös hakukonenäkyvyyden kannalta. YouTubea käytetään yhä enemmän ja enemmän suoraan videotutoriaalien ja -oppaiden etsimiseen. Toisaalta, YouTube-videon upottaminen verkkosivulle voi nostaa myös sen arvoa hakukoneen silmissä. Jos videoiden teko tai käyttö käy luontevasti yrityksen toiminnassa, kannattaa niitä ehdottomasti hyödyntää verkkonäkyvyyden parantamisessa.
Tässä oli muutamia asioita, joihin paneutumalla voit saada entistä enemmän näkyvyyttä ja asiakkaita verkosta ensi vuoden puolella. Näihin asioihin panostamalla et ainakaan tuhlaa aikaasi. Jos et tiedä tarkalleen mistä aloittaa, ota meihin yhteyttä ja autamme uusien tuulien tuomisessa. Nähdään vuonna 2019!